Vergelijking tussen de periode Jun 2012 en 2013
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Commercieel: |
294 | 293 | -0,34% |
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 2.809 | 1.920 | -31,6% |
Passagiers: | 24.627 | 27.332 | +11% |
Vracht/ton: | 4.582 | 4.056 | -11,5% |
Vergelijking tussen de periode Jan - Jun 2012 en 2013
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Commercieel: |
1.450 | 1.451 | +0,07% |
2012 |
2013 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 14.409 | 12.219 | -15,2% |
Passagiers: | 92.286 | 99.714 | +8% |
Vracht/ton: | 26.872 | 26.403 | -1,7% |
Commentaar:
JUNI 2013: het begin van de door REPLO reeds lang gevreesde katastrofe?
Zowel de door de luchthaven gepubliceerde trafiekcijfers als de door ons genoteerde commerciële bewegingen bevestigen het nog maar eens: REPLO verwittigt reeds sedert meer dan 12 jaar dat het in Vlaanderen gevoerd luchthavenbeleid verkeerd is.
Tot vervelens toe hebben wij de bevoegde overheden op ALLE niveaus ervoor gewaarschuwd, dat zonder een dynamisch en pro-actief beleid, de activiteiten op de kustluchthaven alsmaar zouden dalen.
Zowel op politiek als administratief niveau ligt men daar echter niet wakker van. Niet alleen werden onze waarschuwingen en raadgevingen in de wind geslaan, ze werden door sommige verantwoordelijken zelfs weggelachen.
Reeds in het begin van de procedures voor een herstructurering van de uitbating van de luchthaven hebben wij duidelijk gesteld, dat er actief, zelfs agressief, aan klantenwerving diende gewerkt te worden, teneinde te vermijden dat de potentieel geïnteresseerde uitbaters niet met een lege doos zouden staan.
Hiervan beschikken wij over schriftelijke bewijzen.
Toch bleef de overheid met een slakkengang "werken" aan de privatisering.
Verleden maand ontvingen wij reeds de onheilspellende berichten, dat een grote vrachtklant (goed voor ca 800 ton per maand) naar Luik-Bierset zou verhuizen.
Hoofdredenen hiervoor zijn vnl. de duurdere operationele kosten in Oostende (brandstof, nachtvergoedingen, e.d.) alsook de blijvende onzekerheid voor de luchthaven naar de toekomst toe.
Het gevolg hiervan is niet alleen een verdere daling van de statistieken, maar eveneens een derving aan inkomsten alsook uiteraard een verdere bedreiging voor de tewerkstelling.
De beleidsverantwoordelijken reageren hierop alleen door eens de schouders te heffen.
Voeg aan die toestand nog toe dat Egyptair Cargo en Saudia het in juni minder goed deden. Het eindresultaat is een daling van de vracht met 11,5%.
Het is niet onze gewoonte om negatief te zijn, maar voor de komende maanden vrezen wij nog slechtere resultaten.
Gelukkig doen de passagiersvluchten het goed. Beide touroperators voeren dit jaar tot op heden hun programma uit volgens het gepubliceerd schema.
Dit resulteerde in juni op een verhoging van het aantal vervoerde passagiers met 11%.
De general aviation blijft het slecht doen. Vandaar de drastische vermindering van het aantal bewegingen met 31,6%.
Uiteraard heeft dit veel te maken met de economische crisis, maar ook hier heeft het beleid boter op zijn hoofd.
Alsof dit alles nog niet voldoende was: begin juni werd door het Vlaams ministerie van Openbare Werken en Verkeer aangekondigd dat het uitbatingscontract einde juni zou goedgekeurd en toevertrouwd worden aan het Franse EGIS.
Vanwege een slechte communicatie vanwege de administratie naar de werkgevers van de overheid toe, organiseerden de vakbonden stiptheidsacties en tussenkomsten bij de politieke wereld, zodat de "landing" van het aanslepend dossier nogmaals uitgesteld werd.
Was er nog meer onzekerheid nodig voor de toekomst van de luchthaven?
Is het de bedoeling om in extremis een nieuwe aanpak te doen mislukken?
Wil men werkelijk de nieuwe uitbater voor een onmogelijke taak plaatsen?
Allemaal vragen waarop wij geen antwoord hebben.
Eén zaak staat echter vast: DE VLAAMSE OVERHEID KENT NIKS VAN LUCHTVAART EN MAAKT ZICH IN DEZE SECTOR WERELDWIJD BELACHELIJK!